4 November 2010

Kesedaran Politik Dikalangan Pelajar

Ini Bukan Politik, Ini Parti Politik ngok.. Lain tu
Assalamualaikum! Kabare semua?

Apabila diperkatakan mengenai politik, segelintir daripada kita  khususnya pelajar agak sukar membukakan mulut untuk membicaranya secara berilmiah. ini kerana wujud suatu perasaan yang mengganggap ia sebagai satu yang sensitif, khususnya kepada pelajar.

Istilah "tidak cukup umur" atau "masih mentah" sering kedengaran dan didendangkan kepada kita, khususnya pelajar. kenapa saya khaskan kepada pelajar? kerana aksara pelajar itu bersifat universal atau umum iaitu untuk kita semua, kerana dalam hidup kita selalu belajar. bukan sahaja dalam bilik darjah tetapi dari kita bangun tidur hinggalah kita tidur semula. jika saya katakan siswa, maka hanya siswa sahaja yang perlu membuka mata mengenai hal ini.

Ini Baru Tak Cukup Umur...

Politik bukanlah parti politik. ia juga bukan merujuk kepada pemilihan atau pilihanraya. ia bersifat subjektif. setiap orang bebas mentafsirkan definisi politik mereka mengikut acuan dan kamus diri sendiri. bagi saya, politik itu siyasah, atau kepimpinan. politik yang baik adalah kepimpinan yang baik. bagi kita orang islam, kepimpinan perlulah berlandaskan ajaran agama agar tidak tergelincir daripada-Nya.

Dewasa kini, ramai menyalah anggap pada politik. mereka mendesak agar kebebasan politik diberikan,  kita perlulah menyemai sikap menghargai kuasa politik khususnya kepada pelajar. mereka perlulah diterapkan dengan kepentingan politik itu sendiri, bahaya yang boleh didapati sekiranya tidak mempertahankan politik(kepimpinan) yang baik. agar mereka menjadi insan yang menghargai. tidak perlulah saya memberikan langkha-langkah ynag sewajarnya kerana sudah berlambak cadangan-cadangan yang wujud diluar sana.

Politik mengajar kita tentang adab berpemimpin, mengajar kita bersiasah dan bersivik. kalau setakat berkata banyak tapi hal yang kecil seperti mendaftar sebagai pengundi pon takleh, talk to my hand la..

Apa yang saya harapkan, agar kesedaran politik kepada pelajar dapat ditingkatkan. politik itu baik, jika digunakan secara baik.

Tiada ulasan: