23 Ogos 2012

Couple-Couplean Ala Bani Melayu.

(Tulisan dibawah bukanlah ditulis oleh aku, cuma aku ingin berkongsi apa yang aku baca kepada korang. Kalau nak baca lebih lanjut sila layari website ini : teh tarik gelas besar)


********************************************************

Kenapa hari ni aku nak cakap pasal couple?
Hari ni member baik aku bersanding - di Tanjung Karang.Perkahwinan ala Jawa katanya.Aku ketiadaan transport.Agak malang.Gua kepingin bebek penyet,wingko babat dan ayam goreng Klaten(bukan Klate).Gua jugak berharap dia ada performance Barongan.Takde semua tu - jangan panggil tu ala Jawa.kah kah kah!(p/s:congratulation beb!)

Minggu depan - guitarist Kelly's Wig band gua - Shaifol - pulak bersanding.Dia akhirnya berkahwin dengan aweknya yang 10 tahun telah bercouple - dari kenalan di pusat tuisyen.(Nota:buat pengetahuan,cuma pemain bassist dan vocalist sahaja yang gagal untuk berkahwin lagi).Tapi gua jangka bassist dia akan kahwin dulu anyway.Vocalist band masih lagi - seperti dikatakan oleh pemain guitarist superpower ala-ala Brian May(gua ni hyperbola,tapi memang mamat ni power main guitar) - "sampai bila nak kejar gig?Lu umur dah besar panjang beb!".OK,aku orang tua yang perasan muda.

Gua jugak ingin mengucapkan tahniah kepada member-member gua yang newly-wed ni.Semoga bahagia ke anak cucu.

Dan juga kepada mereka yang baru saja bercouple,gua ucap toast selamat.

Anyway - aku dituduh menjadi adik,anak,anak saudara,sepupu,macam-macam lagi bila aku gunakan konotasi Meleis.Ya - aku tiru Obefiend.Jadi why not aku gunakan istilah lama gua - Bani Melayu.Lagipun most Melayu pun semua teringin nak jadi Arab,isn't it okay?

Couple.Bercinta.Benda'alah ni aku lalui agak banyak kali jugaklah.Bercinta adalah sebahagian dari kehidupan.Bercouple adalah pengalaman sebelum menempuh hidup bersama.Tak kisah sama ada yang nak kahwin atau bersekudedududukan.Yang pasti - manusia akan berada di satu tahap - mahu settle down dan meniti hari tua bersama yang tersayang.Berkahwin atau tak - tu hak masing-masing.

Anyway - Bani Melayu zaman pasca moden - yang aku kenal,adalah satu bani yang paling awal bercouple.Seawal 7 tahun "adik" belum kena sembelih,belum mumaiyiz dah sibuk bercouple.Aku tak pasti hormon zaman sekarang begitu cepat untuk mereka menggatal - tapi zaman aku jangankan nak bercouple-couple,nak duduk sebelah budak perempuan pun tak nak.Tetapi bertanya soal couple dan cinta - mestilah belok ke soal perasaan.Persoalannya - bani Melayu pasca moden ni bercouple kerana perasaan atau sebab trend - member couple,dia pun nak couple jugaklah.

Anyway tidak bersalah untuk couple.Aku suka manusia mengikut fikrah kehidupan - bukan sekor dua mamat yang sibuk tampal sticker "Anti Couple","No To Couple,Yes To Nikah" dan segala bullshit yang dikecohkan.Bagi aku couple adalah roleplay dalam kehidupan pasangan bercinta.Sex tanpa roleplay adalah berak tanpa meneran.Tak nikmat.Aku percaya - golongan fundementalis radikalis extremis sambal tumis ni takde kerja lain nak jadi moralist untuk kepochi hal orang.Gua sarankan orang macam ni sila jadi Mama Juwie.Atau jadi wartawan Harian Metro.Kecoh!

Pun begitu - bercouple bukanlah trend fesyen terkini untuk jadi chic dan trendy.Bercouple datang dari perasaan yang luhur dan kudus dari hati.Bercouple sebab ikut member adalah satu perkara kedua maha bangang selain menentang fitrah manusia untuk bercouple.Bercouple - seperti yang aku nampak - adalah untuk merasakan perasaan saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain.Walau seradikal John Lennon atau Che Guevara - ini adalah satu perkara untuk melengkapkan kehidupan seorang speisis Homo Sapiens disamping untuk mengikut naluri yang telah terbentuk dari serotonin dan oxytocin dalam tubuh manusia.Ini bukan trend - ini fitrah.Oleh itu - bercouple pada usia 7 tahun - belum mumaiyiz dan bagi lelaki,belum boleh kencing straight - adalah bukan fitrah.Fitrah pada usia 7 tahun adalah untuk berlari atas lumpur dan melompat-lompat main hujan,bukan bercinta.

Pun begitu,aku melihat couple-couplean Bani Melayu ini penuh dengan pancawarna.Kadang-kadang aku suka gak melayan member-member bercerita tentang awek,balak atau cerita tentang suka-duka orang bercinta.Member-member aku bila bercerita macam mana pun,aku boleh dikatakan "doctor love" yang memberi preskripsi yang betul kepada masalah pasangan mereka(masalah sakit tuan tu tak dapek den nak nolong),termasuk yang dah berkahwin.Termasuk pasangan gay - aku tak diskrimikasi,ada problem - cerita je.I'm ready to listen my friend.Cuma gua sendiri tak boleh prescribe masalah cinta gua sendiri.Tak tau la kenapa.Selalu macam tu - doktor tak boleh rawat diri sendiri,tukang gunting rambut tak boleh gunting rambut sendiri, tukang gali kubur tak boleh tanam diri sendiri.Tu biasa.

Antara masalah yang aku sering dengar adalah kongkongan.Selalunya aduan ni datang dari pihak wanita."BF i tak kasi i keluarlah","BF i marah i,sebab i ni smokers,dia tak kasi","I gaduh dengan BF i sebab i ketagih asam boi" etc.Bagi aku kaum lelaki Bani Melayu kebanyakannya ada satu penyakit - penyakit egomaniac.Well,ego adalah terdiri dari dari holy-trinity psychology kita - id,ego dan superego - seperti yang dikatakan oleh Sigmund Freud.Dan ketiga-tiga ini membentuk fikrah kita.Dan sometimes dalam bercinta - lelaki kena let-go ego ni.Bercouple ni bukan bondage relationship.Kau ikat,kau sebat,kau pukul untuk kepuasan diri mendengar perempuan menjerit.Bercouple ni bukan macam melancap - pukul "adik" sendiri tanpa memikirkan konsekuens bila kau lakukan perkara tu.Bercouple adalah seperti bekerja gergaji kepala dua - kau tarik dan dia tolak.Kau tolak dan dia tarik.Itu asas perhubungan dalam bercouple.Tak reti respect benda ni baik nko join serbanistas "anti couple".Dorang peduli ego dorang je - hal orang lain dia tak ambik peduli.

First sekali aku tak faham dengan lelaki Bani Melayu ni - kenapa nak marah perempuan sebab apa yang dia suka buat?Contohnya awek dia hisap rokok - tapi memandangkan dah bercouple,awek dia tak boleh hisap rokok.Weh,yang nko mintak couple dengan perokok sape suruh?Ada sesiapa suruh nko bercouple?Dah awek tu hisap rokok sebelum couple dengan nko - lantak dia lah.Lepas tu alasan "aku larang dia sebab untuk kebaikan dia jugak" - podah,arwah atuk aku hisap kretek at least sekotak setiap hari umur dia sampai 90 tahun - relax je.Kebaikan dia atau keegoan nko?

Lagi satu aku tak faham - kenapa kalau dah couple - dah tak boleh keluar dengan member opposite sex lagi.Contoh,bila aku dah bercouple,apa-apa hal je awek aku kena bagitau aku mana nak pergi,dengan siapa - semua tu.Apakah bila bercouple seorang awek tu diletakkan dalam keadaan parol dan perlu melaporkan kepada balaknya Pegawai Parol?Woi - ini bukan bercouple - ini menjalankan hukuman namanya.Cinta seharusnya percaya-mempercayai.Arwah Elly masa aku keluar dengan sesiapa pun - dia tak pernah tanya pun dengan siapa.Dan aku masa couple dengan sesiapapun - aku tak pernah tanya "dengan siapa,pukul berapa balik" dan call setiap 2 minit kat awek bila dia keluar dengan member aku.Sebab love is all about trust.Buat apa couple kalau awek sendiri nko tak trust?Nko bergamble dengan masa depan - nko tak trust,macam mana nko nak teruskan kehidupan kalau hidup penuh keraguan?

Aku paling annoyed bila lelaki mengawal hidup perempuan bila bercinta - you tak boleh hisap rokok,you tak boleh keluar dengan member lelaki,you tak boleh add Facebook lelaki sesuka hati,you tak boleh minum coke sebab I ni coke ni Yahudi punya etc.Lelaki seharusnya jadi gentleman - tarikkan kerusi kat awek bila dia nak duduk,hargai dia dengan kasih sayang,buatkan dia bahagia.Buatkan dia terawang-awang di udara.Setiap hari - lokek sangat ke masa nak tulis serangkap pantun atau puisi untuk yang tersayang?Lokek sangat ke nak buat something untuk yang tercinta?At least something - untuk dia rasa happy.Afterall,selalu yang merayu-rayu nak mintak couple adalah dari pihak lelaki.Apabila nko mintak couple bermakna nko meminta peluang untuk membuat kerja - membahagiakan awek tu.Bukannya nko nak jadi junta dengan mengawal hidup awek nko.Jadi Big Brother macam Nineteen Eighty Four tu.

Selain tu,masalah di sebelah perempuan pulak - adalah bila lelaki senyum kat perempuan lain yang cun atau add Facebook awek cun - reaksinya adalah seperti Mak Joyah hilang laki - pergi cari kat kedai kopi - tarik telinga suami - histeria macam kalah judi.Woit relax la,bila balak pandang-pandang awek lain,atau mula usha-usha awek lain,anggap tu sebagai satu cabaran untuk mencantikkan diri.Freddie Mercury pernah bersabda,

But it's been no bed of roses
No pleasure cruise -
I consider it a challenge before the whole human race -
And I ain't gonna lose -


So,apabila itu berlaku,buat satu perkara yang sampai balak anda melutut tidak mahu anda pergi.That's a power of women.Menjerit histeria dan cemburu buta adalah satu perkara negatif yang wajar ditinggalkan para wanita sekalian.Menjerit histeria bukan saja annoying,bahkan akan menyebabkan si lelaki berasa dia bercouple dengan Raksasa Gorgon daripada seorang wanita yang lemah gemalai sifatnya.Kalau nak femme fatale pun,jadilah benang sutera - lembut tapi susah nak putus.Disebalik kelembutan ada kekuatan - bukan mengamuk tak tentu hala.That's annoying.

Selain itu jugak,aku perhatikan lelaki-lelaki Bani Melayu dalam bercinta - lack of creativity.Jarang menulis poem untuk awek tercinta,gagal membuat lipatan origami untuk tercinta,atau sekurang-kurangnya memasak untuk awek.Aku pernah masak untuk ex-ex aku - tanya dengan mereka - yes I do.Kadang-kadang masakan nasi goreng bujang atau kuey teow "main taram je la" goreng tu,menjadi pengikat selera cinta daripada membelanjakan beratus-ratus ringgit beli kek kat San Ferri atau makan kat fine dine kat Canteena.Kadang-kadang nasi lauk sayur kangkung goreng tu lagi bermakna daripada belanja beribu-ribu ringgit makan fine dine kat kapsul Singapore Flyer.Kadang-kadang makaroni goreng cili kering jauh lagi bermakna dari makan Spaghetti Bolognaisse kat Delicious.Just do something la guys.Jangan jadi bebal dan tahu nak peluk cium je dengan awek.Do something - make your girl happy.Buat sampai awek lu ralat nak lepaskan lu.

Selain tu - apa yang aku tengok bila bercouple je,wajib naik kereta dan pergi tengok movie.Come on,be creative - don't be a typical Bani Melayu encouler!Aku ada member aku bercouple dating kat pasar ikan - now that's awesome.Aku pernah bawak awek aku pergi ceramah politik masa zaman gua ceramaholics - tapi gua jadi bebal bila ada pulak orang tiba-tiba kata,"dik,muslimah sebelah sana ek".Aku jugak pernah date dengan awek aku kat Kinokuniya.Cari buku - come on,janganlah bercouple dengan hanya keluar hujung minggu dan pergi tengok movie lepas tu ending up makan kat McD. Tolonglah - do something else.Beribu-ribu pasangan sudah melakukan perkara yang sama beb.Tak bosan ke?

Akhir kata sebelum menghabiskan tulisan ni,aku takdelah nak bani Melayu ni jadi jiwang ala minah Winter Sonata - aku akan bunuh diri kalau ada awek nak bandingkan gua dengan Bae Yong Joon.Aku takdelah nak suruh nko jadi macam Eddie Hamid tulis lagu "Kau Merindu Aku Terindu Kita Dirindu" sambil buat band nama Spam.Tapi appreciation comes with afford.Nko tak letih ke dengar gadis-gadis Melayu dirembat Mat-mat Afrika,atau lelaki-lelaki Melayu dirembat goyang gerudi pinggul minah Indonesia?Nko tak letih ke baca Harian Metro berita macam ni setiap hari?

Dan lagi satu,bercouple ni bukan satu kemestian - atau bukan satu larangan.Tanya pada hati.Jangan ikut member-member.Jangan bercouple sebab ada sebab.Arwah Elly pernah berkata,"true love is when you fall in love with no reason at all".Takde sebab langsung - hanya mengikut perasaan yang suci dan kudus yang datang dari hati yang benar-benar ingin bercinta.Bukan sebab dia cun,bukan sebab rambut dia macam Scha al-Yahya,atau ada lesung pipit macam Siti Nurhaliza.Atau mata dia ada ala-ala Rozita Che Wan.Tolong - bercouple hendaklah ikhlas.Dan lagi satu - bila bercinta - cintailah dia sementara cinta masih ada - sebab cinta adalah datang dari perasaan paling luhur.

p/s:I'm a shooting star leaping through the sky
Like a tiger defying the laws of gravity
I'm a racing car passing by like Lady Godiva
I'm gonna go go go there's no stopping me
I'm burning through the sky yea
Two hundred degrees that's why they call me Mr. Fahrenheit
I'm travelling at the speed of light
I wanna make a supersonic man out of you

This is a right feeling for somebody who fall in love.It should be like this.

Tiada ulasan: