3 Februari 2012

Mesyuarat Tingkap : Perspektif Lelaki

Assalamualaikum! Kabare Semua?


offtopic jap.

Selalunya bila kita sebut "mesyuarat tingkap" ni, siapa yang kita bayangkan dulu? Betul,, perempuan la yang selalu buat mesyuarat tingkap. Memandangkan aku bukan perempuan, tak pastilah apa agenda yang dimasukkan dalam mesyuarat tu. Mungkin mereka berbicara mengenai isu ekonomi semasa kot, atau paling cikai pun mengenai macam mana nak mendirikan sebuah rumah banglo 2 tingkat bermula daripada asas. Tapi mengikut pengalaman aku dan pengakuan daripada perempuan sendiri, tak lain tak bukan pasal cinta la, boifren la. Itu kira agenda utama la. Jangan Marah.. haha

Tapi, jangan tak tau, lelaki pun ada mesyuarat tingkapnya. Tak kiralah lelaki macam mana pun, jenis nyah ke, nerd ke, kaki bola ke semua ada. Mengikut pengamatan aku sebagai lelaki, semua benda dia cerita, dari sekecil benda sampai isu nasional habis dibahas dan diulasnya. Sebab tu lah korang tengok lelaki ini, kalau pergi warung mesti lepak lama punya. Sebab perbahasan tak habis lagi, tak boleh balik la. Haha


Lelaki setiap kali buat mesyuarat tingkap, dia akan dimulakan dengan seorang bercerita tentang apa yang nak diceritakan ataupun seseorang akan menanyakan soalan kepada seseorang bagi mencetuskan perbualan. haha. Selalunya jika bercerita tentang satu isu misalnya bola, lelaki gemar menghabiskan isu tersebut dahulu barulah dia akan sambung dengan isu lain. Lelaki juga hanya akan bertumpu pada seseorang iaitu si tukang karut tersebut sampailah cerita tu setel.

Dan ini akan berterusan dengan setiap isu akan dijuarai oleh orang-orang tertentu. Kiranya setiap isu akan ada tuan pengerusinya tanpa mencampuri isu-isu lain. Sebab itulah lama sangat persidangan. Persidangan Parlimen pun kalau macam ni terpaksa minta tambahan hari untuk bersidang.

Jangan tak tau, walaupun perkara itu nampak remeh, ia akan masuk dalam agenda mesyuarat tingkap lelaki. Misalnya ada si polan ini tudung dia senget, habis jadi bahan utama. Maaf, ini bukan satu cubaan lelaki untuk menfitnah atau mengeji orang lain. Ini sekadar gurauan sahaja.

Bahagian yang paling menarik dalam mesyuarat tingkap lelaki ialah apabila salah seorang dari ahli korum akan membuka cerita esklusif. Selalunya melibatkan diri ahli korum tersebut, mengenai perempuan, rahsia-rahsia gelap dan sebagainya. Biasalah, sebagai manusia kita memang suka benda-benda macam ni.

Sebagai contoh, si A bukak cite yang dia syok pada si B.. ya, nampak remeh tapi bagi lelaki itu adalah esklusif, bak kata Melodi ; Bikin Panas. Selalunya cerita esklusif sebegini meskipun deceritakan kepada ajk mesyuarat (lelaki selalunya gemar bermesyuarat secara berjemaah,, kira ramai la..) namun cerita ini  akan dianggap rahsia penting kerajaan dan tertakluk di dalam Akta Rahsia Rasmi Kerajaan.

Masing-masing tahu tutup dan zip mulut masing-masing. Biar pecah di perut jangan pecah di mulut. Selalunya cerita-cerita sebegini bocor kerana ada dua tiga ajk mesyuarat bersikap murai cabut ekor, ertinya suka berceritalah.. ape bangang nau korang ni..

Cerita dan rahsia sebeginilah yang menjadikan persahabatan lelaki lebih bertahan lama, bukan kerana "kau ada rahsia aku, aku ada rahsia kau" tetapi lelaki menghormati privasi orang lain dan hak asasi manusia. Atas dasar hormat-menghormati ni la yang menjadikan pershabatan lelaki itu benar-benar kukuh. Sebenarnya salah satu faktor kenapa ia rahsia sebab lelaki tak nak ego jatuh beb.. Kalau perempuan tau rahsia aku pun kompom air muka jatuh.. hahaha Kalau perempuan tak tau la pula camne. hahahaha

Sepanjang aku hidup ni ada la wat mesyuarat tingkap, selalunya time makan dengan member kelas. Sebab masa tu lah semua ada, semua berkumpul. Lagi satu nak kata pada perempuan jangan fikir kitorang wat mesyuarat tingkap kerjanya dok mengutuk kamu.

Ada masa kitorang ni amek berat gak tau, tapi tak tunjuk je. Misalnya :

"eh, si ****** tu tak datang seminggu dah, aku dengar dia eksiden. btol ke?" ATAU
"Aku dengar si ********** tu mak dia sakit, ye ke?"

ha,, tak caya suda.  ape? ape cerita esklusif yang aku tau? tak boleh der.. ni rahsia tau
hahahaha

p/s : dalam islam ada hadis mengatakan kita boleh mengumpat asalkan umpatan kita itu bertujuan untuk menyedarkan orang itu mengenai perilakunya yang buruk. tetapi adalah lebih baik menegur secara berhadapan. itu akan menjauhkan kita dari fitnah. wallahualam

Tiada ulasan: