16 Julai 2012

Menyesal

Salam

Soalan saya adalah seperti berikut 

Pernahkan anda merasakan yang apa yang anda lakukan hari ini tidak seperti yang ada rancangkan? Sesudah itu apakah anda menyesali setiap keputusan yang anda buat?

Saya selalu fikir; "sepanjang aku hidup, kenapalah aku ada di sini" atau "Kenapalah aku pilih keputusan ini?"

Hal ini makin menjadi-jadi setelah keputusan UPU keluar kelmarin. Rata-rata kawan-kawan saya berjaya menyambung pelajaran ke peringkat ijazah

Selalu saya fikir, 

Kenapalah saya tidak belajar bersungguh-sungguh sewaktu peperiksaan UPSR? Mungkin jika saya berlajar dan mendapat keputusan 5 A saya sudah berada di sekolah berasrama penuh ketika itu.

Kenapalah saya tidak mengambil keputusan berpindah ke sekolah teknik selepas tingkatan 3? Mungkin saya akan mendapat keputusan yang cemerlang untuk SPM saya

Kenapalah saya tidak belajar bersungguh-sungguh sewaktu SPM? Mungkin jika dari dulu lagi saya belajar bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan cemerlang, saya tidak akan berada di tempat sekarang. Mungkin saya sudah stabil dan berjaya

Kenapalah saya tidak meneruskan pengajian saya di tingkatan 6? Mungkin jika saya meneruskannya saya kini sudah berada di universiti dan bakal menjadi seorang peguam

Kenapalah saya menolak untuk mengambil diploma di Uitm sebaliknya saya memilih politeknik? Mungkin jika saya memilih Uitm saya sudah diserap masuk untuk peringkat ijazah

Kenapalah saya cuai ketika di jalan raya? Mungkin jika saya tidak cuai saya tidak akan kemalangan hingga menyebabkan saya tidak boleh menikmati sujud ketika solat sama seperti orang lain

******************************

Setiap kali saya memikirkan mengenai setiap keputusan besar yang saya buat sepanjang hidup, saya merasakan menyesal dengan keputusan yang berupa tidak berfikir panjang itu

Apakah saya ini seorang yang tidak menerima hakikat? Adakah saya ini seorang yang menyalahkan takdir? Nauzubillah himin zalik

Apa yang pasti, saya sering memotivasikan diri sendiri. Segala YANG BERLAKU ada hikmah yang tidak mampu dibaca oleh mata kasar

Jika kita selami dengan mendalam apa yang berlaku pada diri kita, kita akan merasakan bahawa setiap yang berlaku punya asbab yang tersendiri

Maka, kita sebagai hamba yang lemah seharusnya menyerahkan segalanya kepada Nya. Wallahualam

p.s : kepada yang tak dapat UPU tu, jangan pergi terjun bangunan pulak. hehehe

 


Tiada ulasan: