5 Julai 2012

Sindrom Penafian

Assalamualaikum! Kabare semua?


Saya menafikan sekeras-kerasnya yang isi kandungan post saya kali ini adalah berkaitan Sindrom Penafian walaupun tajuknya ditaip sebegitu.


Ok, ayat di atas adalah contoh sindrom penafian yang klise. HAHAHAHA

Berbalik kepada tajuk utama, kenapa perlu kita menafikan sesuatu yang benar? Adakah kebenaran itu suatu yang pahit atau suatu yang kelat seperti jadam? Ramai di antara kita yang acapkali menafikan atau dalam erti kata lain menidakkan sesuatu padahal ia nya benar.


  “Bercakap benarlah walaupun pahit” 

dan 

“bercakap benarlah atau diam (jika tiada apa yang baik untuk dikatakan). 
Hadis Rasulullah s.a.w



Sebaliknya, kita sering menuding jari ke tempat lain semata-mata mahu mengelakkan beban itu.

Misalnya, 

Pasukan bola sepak bawah 22 tahun kita kalah kepada Myanmar 2-1. Meskipun salah mereka menurunkan pemain lebih daripada umur yang dibenarkan, namun kita sebenarnya meNAFIkan yang pasukan kita sebenarnya banyak yang kurang.

Ataupun,

Seorang bekas pakwe mahu rujuk semula bekas aweknya. Apabila diberi alasan mengapa dia meninggalkan aweknya, dia menjawab kawan-kawannya yang mempengaruhinya supaya meninggalkan aweknya itu.





Sesungguhnya, orang yang hidup dalam penafian akan mencari jalan menipu demi mengaburi mata orang lain. Akan mencari jalan belakang semata-mata untuk hidup. Akan selalu mencari topeng untuk menutup kebenaran. Lebih lagi, mereka akan mencari orang lain untuk dijadikan kambing hitam bagi melepaskan diri. Kita harus berwaspada

Sila perhatikan betul-betul, ini bukan Batman





Tiada ulasan: