14 Mei 2011

Apa Ada Dengan Nama?

Err... Nama aku bukan Setan.. tapi Seth Tan ok??

Soalan pertama : Korang ada nama?
soalan kedua : Apa makna nama korang?
soalan ketiga : Korang bangga tak dengan nama korang?


Salah sebuah komik yang pernah aku baca di mana watak utamanya tidak mempunyai nama. nama yang digunakan kini adalah pemberian orang-orang yang dijumpainya pada hari itu.  misalnya hari ini si "A" jumpa dia dan panggil dia Johnny, sepanjang hari dipanggil Johnny. esok lusa jumpa orang "B" panggil dia Charlie pula. akhir cerita ialah watak utama mati tanpa diketahui nama sebenarnya, dalam erti kata lain MISTERI

Nama memang penting, kalau isi borang apa-apa pun ruang pertama mesti dia tanya nama penuh. mana mungkin dia tanya jenis henpon yang korang miliki. sesetengah orang tak bangga dengan nama diorang. contoh paling senang :


"hai, nama i Rahmat, panggil i Ram okay??" atau
"nama aku Kadir, korang boleh panggil aku Komeng" 



"Apa aku nak bagi nama kat anak aku ni.."


Tahukah korang, Mamat dalam bahasa Arab maksudnya bodoh?

Haa,, baik-baik nama Muhammad korang panggil dia Mamat.. jangan le doakan orang lain bodoh.. tak baik. kalau nak bodoh pergi bodoh sesorang
Nak dengar satu cerita tak? ustaz aku punya cerita :

Dulu ketika zaman sahabat Nabi s.a.w tak silap aku ketika zaman Saidina Umar ada seorang ayah datang mengadap dia dan mengadu yang anaknya derhaka. lalu Saidina Umar menyuruh anak yang derhaka itu mengadapnya. ketika mengadapnya, Saidina Umar tanya lah pada anak itu 

Saidina Umar : Apakah benar engkau derhaka kepada ayahmu?

Anak : Aku mengaku tetapi izinkan aku bertanyakan sesuatu padamu, ya Khalifah

Saidina Umar : Apa dia?

Anak : Wahai Khalifah, tidakkah terdapat ibubapa derhaka pada anak?

Saidina Umar : Sudah tentu ada

Anak : Apakah ukuran untuk itu, ya Khalifah?

Saidina Umar : Bila dia tidak memberikan ibu yang baik untuk anaknya, memberikan sesuatu yang haram sebagai rezeki, bila dia tidak  memberikan kebenaran tentang agama dan bila dia menamakanmu dengan sesuatu yang buruk

Anak : Begitulah ibubapaku, ibuku seorang pelacur, ayahku membeli makanan hasil dari judi, aku tidak pernah dididik dengan agama dan mereka menamakan aku dengan Hafash (kelawar)

Begitu le.. jangan senang-senang je letak nama anak korang sesedap rasa. 

Puteri Nur Natasha Liyana Nasuha Qasidah binti Megat Abdul Rahman (mampos la pengantin lelaki nak akad nikah. panjang nau sampai kena amek nafas)

Kadang diorang kata amek nama dalam Al-Quran, tapi bila dibuka balik maksudnya buruk. tolong la pikir pakai otak.. kalau nak lagi bagus tanya pakar alim ulama. sebab nama tu yang akan dibawa sampai ke padang masyhar tau tak? 
Aku bangga dengan nama aku. sebab nama aku spesial. satu-satunya di Malaysia.maksud die pun memang terbaik ah..!! 

Berbanggalah dengan nama kamu sebelum kamu dibanggakan.

Pesanan ikhlas ini tidak ditaja oleh sesiapa



Tiada ulasan: