17 September 2011

Kereta Idaman

Assalamualaikum! Kabare Semua?

Lelaki dan kereta tak dapat dipisahkan, ibarat aur dengan tebing. Ibarat irama dan lagu. Hahaha. Kalau wanita dikaitkan dengan pakaian dan barang kemas, lelaki lebih dikaitkan dengan kereta. Persoalannya kenapa kereta?

Kerana lelaki lebih menyukai sesuatu yang bersifat teknikal. Kalau tak caya anda pergi la tanya pakar motivasi mana-mana.

Post kali ini nak bawa pada anda-anda semua mengenai kereta idaman aku. Aku pun ada kereta idaman. Bak kata pensyarah aku, setiap orang mesti ada kereta idaman. Supaya dengan itu kita akan berusaha untuk mendapatkannya. Insyallah

Berikut antara kereta-kereta idaman yang insyaallah satu hari nanti aku akan pakai. Hahaha


Honda Civic Type-R 2.0 I-Vtec

Ok, kalau anda-anda tanya pada 10 lelaki tetang kereta idaman mereka, kompom 7 daripada diorang akan kata kereta ini.Sebab apa? ciri-ciri sporty, kuasa enjin, designnya..

Civic ini asalnya dah lama dah Honda buat, sejak 1972 lagi. Tapi diorang ubah rekaan, jenis enjin dan sebagainya dengan mengekalkan nama Civic tu. Type R ni pula lebih kepada kuasa enjin, sekaligus menambat hati kaum adam untuk memilikinya dan memandunya ke rumah awek. Yang pastinya, kereta ini jika dimiliki
mampu mencairkan hati bakal mak mertua anda untuk menjadikan anda menantu. tapi harga dia pun boleh tahan la, dalam RM198K JE..

Honda Jazz 

Honda Jazz antara kereta idaman yang memang aku nak satu hari nanti. Bentuk dia kecik, comel ala-ala Myvi. Ada enjin 1.5L macam Myvi baru. Hari tu aku survey kat laman web Honda harga kereta ini dalam RM107k la juga. Tapi ada juga yang second-hand. Dalam RM54K.

Mitsubishi Lancer Generasi Kelapan

Wau!! Kalau aku dapat lancer ni kompom aku peluk dengan cium dia hari-hari. Hahaha (serius ni). Kalau anda-anda nak tau kalau kat jalan raya tu ada kereta ni, maunye sampai 2,3 kali aku toleh. Memang menepati ciri-ciri gaya,mutu dan keunggulan lah. Pastu dengan kekuatan enjin 1.5L hingga 2.4L, memang laju aku bawak. Tapi, sesuai dengan mutunya harga pun boleh tahan juga le, dalam RM130K. Tu pun aku tak tau le betul ke tak.

Mini Cooper

Ok la, memang aku akui, aku memang minat sangat kereta kompak ni, yang ala-ala kecik, comel, kiut , miut. Sebab apa? tak tau le. Hahaha. Tapi Mini Cooper ini antara salah satu kereta jenama eropah yang telah menambt hatiku jatuh cinta padanya. Ewah.. haha. Tapi serius la, bukan lelaki je yang suka mini cooper, perempuan pun ramai yang suka.Mungkin kebanyakkan kereta buatan eropah lebih mementingkan gaya berbanding kereta buatan asia yang lebih praktikal, nak lebih tahu korang tanya le pakar yek. Harga dia dalam nak cecah RM200K.. Sanggup beli ke?

Suzuki Swift

Aku ulang sekali lagi, aku memang suka kereta kompak keran dia kiut, miut, comel lote. Tapi tak bermakna kereta yang kiut ni tak garang, hebat. Kuasa kuda pun hebat juga. Sebab tu la suzuki swift antar tersenarai dalam kereta idaman aku. haha. Dengan menawarkan harga setinggi RM109K dan enjin setinggi 1.6L, aku rasa baik aku beli second hand. Hari tu aku usha ada le dalam RM50k-RM60K. ok la tu


Toyota Hilux

Aku paling minat jenama Honda, tetapi jenama Toyota ni agak kureng sikit. Mungkin bagi aku design dorang tak secantk, tak sehensem, setegap Honda. Tapi bila kau jumpa hilux balik, aku ibarat menjilat ludah aku balik. Hehehe. Aku minat hilux ni sebab salah satunya dia kereta 4wd. Boleh bawak redah hutan, redah paya takpun redah sawah. Tapi tak boleh redah laut, kang jadi kapal selam lak. Hahaha. Harga dia lebih kurang dari RM70K- RM108K. Sedap woo bawak 4wd ni. dah le besar, tinggi lak tu. haha

BMW 335i

Ini kereta ar,, meleleh air liur beb tengok. Kalau dapat ni. memang aku kelu lidah ah. BMW memang terkenal dikaitkan dengan mutu pemanduan, gaya dan taraf hidup. Kenapa aku cakap taraf hidup? Di Malaysia ni, BMW v.i.p je  yang pakai. Lain le kalau bmw tu yg lama punye, org biase pun boleh beli. Kalau kat luar negara remaja-remaja diorang banyak guna kereta camni sebab murah. Apa orang kata, kereta buat pegi pasar je. Hahaha. Harga kat Malaysia korang cari sendiri le yek. Bukan ape, takut korang tak caye je dengan harga yang aku tulis.

Myvi SE

Memang antara kereta idaman remaja dan belia Malaysia ah! Kereta kompak ni pun ditawarkan dalam harga mampu milik sekita rm50k. Lagi dengan Myvi terbaru 1.5L,, memang korang pecut tak hingat dunia le pun~


Ini sekadar kereta idaman je. Insyaallah aku akan berusaha dapatkannya. Kalau anda-anda nak tahu, kereta import kat  Malaysia semuanya mahal-mahal. tak tahu le kenapa. Agak kalau murah nak ke anda-and nak beli kereta nasional. Ada pro dan kontra di situ. Tapi bak kata pak cik aku, beli kereta mula dari bawah. Misalnya dari kancil, naik sikit ke persona ke, naik lagi ke inspira ke, pastu pakai bmw. Nak langkah terus pun boleh,, tapi itu kena tengok diri sendiri la. Bak kata pepatah, ukur baju di badan sendiri.

p.s : Perasan tak, semua gambar kereta idaman aku warna putih? Sebab aku minat warna putih. Suci le katakan.. Haha

Tiada ulasan: